Tässä aamulla mieleeni juohtui paljon erilaisia kokemuksia tuolta asiakaspalvelun maailmasta, ja monesti tuntuu, että ihmiset ihan tosissaan jättää aivonsa narikkaan kun lähdetään kauppaa kohti... Mutta mikäs siinä. Näistä lukutaidottomista voisin kertoa parikin hyvää esimerkkiä...

a) Mies tulee kassalle, maksaa ostoksensa kortilla, ja tyrkyttää sen jälkeen nenän eteen kahdenkympin seteliä. "et sä vois rikkoo tän mulle..." minä: "no kun meillä ei oo tota rahanvaihtoa tässä kassalla, kaikki rahanvaihto täytyy hoitaa tuolla infossa.." (ja kassalla lukee kissankokosin kirjaimin että "EI RAHANVAIHTOA KASSALLA!") No tää mies alkaa vänkätä että "et sä voi vaihtaa vaikka mä olin jopa asiakkaana??!?!" "No valitettavasti en, ku meillä on tällännen sääntö et meillä ei oo rahanvaihtoa kassalla.." "No ei sitten tarvi tulla tähän kauppaan kyllä enää uudelleen!" (Joo, olen myös hyvin tyytyväinen jos et tuu...)

b) Kassa on sulkemassa, valo sammutettu ja kassan päässä kyltti "seuraava kassa, olkaa hyvä." Kyltin viereen tulee seisoksimaan mies. "Anteeks, mie oon sulkemassa just..." "No et sä vois mua ottaa ku mulla ei oo kun nää kaks tavaraa?!?" "En valitettavasti.." "No just... mitä asiakaspalvelua..." (niin, meillähän ei ole muuta elämää, itsekin olin jo melkein myöhässä työterveyslääkäriltä...)

c) Vanhempi herra, vakioasiakas kylläkin, tulee kassalle, ja ostokset tekee reilusti yli 50€. "Saisinko vielä henkilöllisyystodistuksen nähdä?" Mies kaivaa metsästysseuran (!) jäsenkortin, vilauttaa sitä, ja toteaa että "tossa on sitä nimee tarpeeks...!" "No valitettavasti tuo ei käy, kun pitäs olla kuvallinen henkilöllisyystodistus.." (ja siinä tiskillähän on kuvat niistä käypäsistä henkkareista, passi, ajokortti ja henkilökortti...) "No johan nyt on kumma, minäkin käyn täällä ainakin pari kertaa päivässä ja tuon tähän taloon rahaa! On se nyt kumma kun ei muisteta!" (niin, parhaimpina päivinä myö palvellaan se 7000 asiakasta, että ei kyllä anteeks vaan kaikki muistu, vaikka kaks kertaa päivässä kävisikin kaupassa...)


Näin meillä, kyllä asiakaspalvelu on ihanaa!